Välkommen till min Storö 34 blogg

Hej!
2008 köpte jag en Storö 34 Royal Cruiser från 1978, på denna sidan kan ni läsa om mitt jobb med att renovera den.

Första året med EOL

Det första året med EOL

Vi tar det från början

5juni 2008
Redan utanför Göteborg där jag köpte henne fick jag bittert se en sjö på fördäck forsa in i förpiken, den läckte som ett såll hel enkelt. Strömmen fungerade dåligt och kölsvinet fylldes med färskvatten och vattentankarna tömdes. Väl framme i Strömstad fick jag länsa ut ca 60L diesel från kölsvinet. Mmm jo, drömbåten var äntligen MIN!

Jag tätade runt däcksluckan på fördäck med sika, hittade en sönderfryst ventil på varmattenberedaren som jag bytade och hittade dieselläckan som visade sig vara returen på babord motor, en total kostnad på ca 60kr. Ett bränt batteri och en trasig länspump fick jag nytt av den tidigare ägaren.

Efter ett par regniga veckor upptäckte jag mögel i akterruffen, det läckte in i mahognylisten på akterdäck, något jag visste när jag köpte båten. Möglet visste jag dock inte om. Som det syns på bilderna är det den vita färgen som möglade, en bit ner är det en annan, en grå färg den hade klarat sig.


Jag rev inredningen, inhandlade en ozongenerator och en luftavfuktare, rengjorde dom mögliga skotten med klorin och målade över med vit färg som jag blandat i en skvätt boracol i. Sen ett par dygn med ozongeneratorn och tvätt av textilier var allt utom själva källan till problemet fixat. Jag satte även upp ventiler så att utrymmet mellan skrovsida och panel blev luftigare.

Eftersom en ozongenerator inte klarar av att döda mögel vid fukt gjorde den ingen nytta på det blöta trät varför jag målade lite med "boracolfärgen" i hopp om att möglet inte skulle växa igen. Renoveringen av däcket kan du läsa om längre ner.

Mera mögel för den som villl se eländet:)

Eftersom jag är en "grejare" så var detta bara ett par av åtskilliga saker som jag gjorde första sommaren, detta bland en del härliga turer på sjön såklart:)

Lite saker jag uppdaterat på båten sedan inköpet
Allt det jag beskriver här är inte gjort första vintern det hade blivit en dyr vinter:) Först inhandlades det en isolationstransformator så att jag med ro i själen kan använda varmattenberedaren samt batteriladdaren utan att riskera galvanisk korrision.

Samtliga kablar på 220V sidan byttes ut, uttag placerades i förpik, salong, akterruff och maskinrum. En 600W inverter installerades och kopplades ihop med landströmmen så när jag drar ut landströmmen kopplas det automatiskt över till invertern och tvärt om.

All belysning byttes ut till LED, även LED-dimmer används på flera ställen. Bla annat har jag satt ut ljus på ställen som tidigare ej varit belyst. Som tex porslin/barskåpet som nu tänds när du öppnar skåpet. och div hyllor som på bilden nedan.

Jag köper denna LED-tape på Ebay och den ger ett fantastiskt fint varmvitt ljus, dimmern kommer från Båtsystem.

En ny batteriladdare har inhandlats. Jag hade problem med skevladdning på 24v förbrukningsbatterierna + att min "världens smartaste laddare" Ctek som i själva verket är "världens korkaste laddare" laddar upp till 31V när temperaturen ligger under 0grader, visst kanske batterierna klarar av det men utrustningen ombord gör inte det. Jag har nu en LADAC som laddar batterierna som sitter i serie var för sig, alltså 2st 12V laddare i en, det fungerar väldigt bra, den var dyr men så är det ju kvalite och en annan fördel, ingen fläkt som väsnas:)

Jag har också installerat ett larm med rörelsesensor och positionslarm, detta får mig att sova gott då jag vet att ingen varit i båten om inget sms kommit.

Jag bytte också ut dom hemska orginalfilterhållarna till RACOR-filter med vattenavskiljare i glaskopp istället för aluminium, att lufta en diesel är det värsta jag vet då det sölar diesel överallt och luktar därefter. No more söl, värt varenda krona!! Givetvis placerade jag dom lättillgängligt om jag någongång skulle behöva nödbyta under gång.

Jag har även satt på 2st 40Wsolceller kopplade till en MPPT-regulator detta gjorde jag hösten 09 så jag är väldigt spänd på om det kommer att fungera. Under regulatorn på bilden sitter LADAC Laddaren. Jag skall se om jag kan hitta en bild på solcellerna.

Jag har också installerat en batteritankmätare Expert Lite, så nu har jag fetkoll på förbrukningen ombord, detta är en väldig bra pryl då du har koll på förbrukare du kan ha glömt, laddning mm. väldigt bra för batteriernas livstid. Helst vill jag att det skall stå 0A när jag lämnar båten men det finns alltid något som drar ombord tex larmet som alltid är på. En gång när jag lämnade båten stod det -2A, en kortis hade skett och det kunde lätt fixas.

Läckan i akterdäck 08/09

Slarvigt av mig att inte ta bilder under själva rivningen men jag kan berätta iallafall.

Med mitt allra käraste nya verktyg min multimaster kapade jag mahognylisten ca 40cm in från bägge hörnen på aktern, snitten blir så otroligt fina att jag inte behövde göra om dom vid limningen. Dom bärande bitarna under kunde tas bort med stämjärn och naglarna, så ruttet var det.
Under teaken på däck ligger plywood, rutten såklart och blöt den kunde skrapas av från teaken som var i fantastiskt bra skick så den fick sitta kvar hängandes lös ut i luften i hörnet och så fick jag bygga runt den.

Nya bärande delar uppskruvade och limmade, här är det inte helt klart men har bytt ut den ruttna plywooden. Jag har spackellimmat den för att ingen fukt skall komma åt den. allt trä lackas sedan för att mögel inte skall kunna få fäste igen. Till vänster syns det att jag kapat en bit av utsmyckningsträ, den ser ut så än idag ett år senare, ja ja jag skall fixa det.

Pållaren hjälpte till att hålla på plats när jag limmade med sika, sika så bra att när jag idag ett år efter skulle renovera däck inte fick av pollarna:(

Ny mahogny, borrat för att pluggas, skarvarna limmades med epoxi och höll halva sommaren, ibland undrar jag om epoxi är så himla bra, speciellt där trät rör sig mycket.


Färdigt, Pollaren på plats, skarndäcksargen som syns uppe till höger i bild gick helt ut akter innan så jag kortade av den. Restrerande mahognylist i aktern behöver också bytas men det kommer vid ett senare skede, teaken är inte grann men det kommer också senare.


Syftet är iallafall uppnått, inte en droppe har kommit in och möglet är ett minne blott.


Nästa steg, en för mig otrevlig överraskning.

Det började med att mitt finger gick rakt igenom mahognyn närmast däck...

och strax under var det bara jord. Av jord är du kommen....
Jag körde fingrarna in genom 2cm mahogny och 4cm karvel (som håller uppe däcket närmast överbygget) tog tag och drog ut. Samma visa här, bort med allt dåligt och in med nytt.



Eftersom jag inte kunde byta hela mahognysidan valde jag att byta ut så lite som möjligt. Jag tillverkade en bred mall att använda som anhåll för multimastern och skruvade fast denna i biten som skulle bort.

Det blir väldigt exakt med multimastern.


Sen är det bara att plocka ut biten.


Rötan gick helt in i akterruffen så jag fick ta bort hela vägen, här syns att jag tagit bort mahognyklädseln, här syns även den nya karveln som jag fick tillverka, fastkkruvad och klar.

Och här i andra änden ut i sittbrunn.

Och utifrån.

Ny klädsel på plats.

Biten på plats, limmad och ordentligt tätad under så det inte händer samma sak igen. Eftersom jag nästa år skall skrapa mahognyn brydde jag mig inte om det här nu, jag hoppas att den nya biten skall smälta in bättre när allt slipas och betsas samtidigt.


Här syns det tydligt där jag slipade ihop delarna hur mörk mahognyn blir när man slipar på den.

Och inne i ruffen, tydligt är att en annan mahogny används till klädseln här då min nya bit inte passade alls trots betsning. Jag är ändå nöjd med resultatet, det känns bra att rötan är borta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar