Välkommen till min Storö 34 blogg

Hej!
2008 köpte jag en Storö 34 Royal Cruiser från 1978, på denna sidan kan ni läsa om mitt jobb med att renovera den.

Renovering av däck och utvändig mahogny vinter 09/10




Båten lyftes in 28okt och jag gick direkt på akterdäck. Tanken var att all teak skulle plockas av och renoveras för att sedan limmas tillbaka, akterdäck var en testbit. Feg som jag var så blev det bara det, jag var helt enkelt rädd att jag inte skulle få tillbaka det ordentligt.

Däcket var väldigt ojämnt, nåten hade släppt på flera ställen samt att det sög vatten.

29okt, Lite bilder som visar hur båten såg ut innan jag börjat. Lägg märke till den ljusa solblekta mahognyn.

 Lägg märke till det dåliga hörnet med lacksläpp, detta problem finns på 6 hörn på båten och jag har en lösning på detta, om den är bra de får vi se, den kommer längre ner.

30okt, Bakrutan borttagen och div beslag skall tas bort, bakom innerduken i taket var bakrutan fastplastad och var ett hemskt jobb att få bort men skam den som ger sig, multimastern gjorde sitt igen.

Dom första teakribben borttagna, dom satt i lim och spik, spiken sågades av med multimastern och kunde senare lätt avlägsnas.

31okt, hela akterdäck borta och redo för avspikning, avnåtning och hyvling.

1nov, Teakribben klara för hyvling


Något av det roligaste som finns är att hyvla, i detta fallet stoppar jag in 30år gammal teak och ut kommer något som skulle kunna vara avverkat idag.
Givetvis skall man vara försiktig med att ta bort för mycket men det är jag ju givetvis. 
Eftersom jag nu limmar fast teaken istället för att spika och limma blir det mer trä att slipa på i framtiden.
På filmen ser ni akterdäcket, den mörka delen satt in under bakrutan i akterruffen, det som sitter närmast det mörka på ribborna var mest slitet också minskade det ut mot relingen. Det ser lite ut som en ost när man skär på de där förbjudna sättet:)

Titta och njut


6nov, Jag gjorde ett försök att få bort pollarna men klarade in rubba dom en millimeter, trist men dom fick sitta.

11nov, under det stora glappet i tiden mellan bilderna har jag slitit med att få upp nåten vilket var ett riktigt skitgöra. Jag började med att såga på var sida av nåten med multimastern, sen skar jag resten med kniv och pillade upp den. Vidare körde jag med kakelfogborttagaren på multimastern sen körde jag med ett järn som jag tillverkat för att dra fram och tillbaka i nåten, till sist gick min far med multimastern som han satt sandpapper på bägge sidor av ett sågblad. Men det blev bra.

12nov, på vissa ställen kom skallarna på spikarna upp i höjd med trät, dessa tog jag bort med en vinkelkap, med dom borta kan däcket bli slipat ett par gånger till under sin livstid.

14nov, under tiden jag har hållit på med däcket skarapade min far hela båten.

16nov, ny plywood pålimmad med sika och nästlad med rostfria spik.

 Teaken pålimmad, det var svårt att få den jämn men det löste sig.

18nov, ny mahogny närmast relingen och nåten på plats.

19nov, även fördäck nåtat.

20nov, samtliga skarvar på de 6hörnen frästes upp med en ca 0,5cm djup nåt, sen primades och nåtades precis som däcket. Först tänkte jag att det här blir nog inte så snyggt men väldigt bra, nu vet jag inte, det blev snyggt men om det blev bra de får vi se:)


21nov, kul med före och efterbilder, innan

 och efter slipning22nov.

22nov, En liten demonstration på hur oxalsyra påverkar mörk mahogny. Jag blandar det med vatten och baddar det på det dåliga trät, efter ett par timmar har det torkat och ligger liksom vita kristaller på ytan då slipar jag lätt med ett fint papper

 å så här fint blir det...

23nov, slipat akterdäck.


25nov, sargen till fördäcksluckan renoverad och tillbakaskruvad, limmad, pluggad och

 betsad 1ggr. totalt betsade jag allt 3ggr.

25nov

26nov


29nov, Skarndäck på bägge sidor bestod av 95meter nåt, på bilden är det färdignåtat, mahognyn är betsad 3ggr och oljad 2 ggr.

Däcket färdigslipat och dags att oljas.



Däcket oljades 2ggr med Golden Teak och blev väldigt bra.


Det börjar bli klart.

Det förliga spelet togs hem och målades om med tvåkomponentfärg, samtliga kabelskor byttes ut och försågs med polfett samt krympslang.

Badbryggan var i så dåligt skick att jag tänkte göra ny, dock körde jag en test i planhyvel och såg att trät var finfint under det grå slitna. Hela bryggan plockades isär och renoverades i bitar. Det var många oanvända hål som pluggades samt att brädorna var av i flera skarvar. Badbryggan har också behandlats 2ggr med golden teak.


Så här såg den ut 16januari 2009. Ett lite slarvigt montage men ändå:)

5 kommentarer:

  1. Grymt bra jobb och tacksamt att du tagit så många bilder. Håller själv på med samma arbete på en Storö IV från 1971.

    /Ulf

    SvaraRadera
  2. Super flot arbejde og meget fin beskrivelse. Tak for det. Jeg skal selv igang med en Storø 34 fra 1975...

    SvaraRadera
  3. Hej jag ska göra samma sak som dig, hur många tuber nåtmassa köpte du? Använde du nåtmassa till överbyggnad också?
    Gjorde du något åt den bruna tärningen?

    SvaraRadera
  4. Jag kommer faktiskt inte ihåg men kan det ha varit 11 tuber tro? Mellan däck och överbyggnad använde jag samma ja. Vilken bruna tätning menar du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går ju en brun nåtning/tätning mellan däck och överbyggnad. Tack för svar. Vilken bets/fernissa använde du riktigt snyggt gjort.

      Radera