Välkommen till min Storö 34 blogg

Hej!
2008 köpte jag en Storö 34 Royal Cruiser från 1978, på denna sidan kan ni läsa om mitt jobb med att renovera den.

Förpikskojen Köket och Däckskontakterna


Förpiken är helt grym att sova i, det enda som är synd är att man måste sova i ett V, det kan lätt fixas.


Skruva upp en list som skivan kan ligga på, det blev teak denna gången för att jag hade det hemma.


Plugga ordentligt är viktigt, hade listen varit tjockare hade jag skruvat från baksidan istället.


Så här gör jag när jag tar jämnar till pluggen. Se till att stämjärnet är sylvasst.


I underkant fäste jag en kapellgummistropp som håller den på plats. Som ni ser är det helt enkelt en plywoodskiva jag skurit till, lagt på skumgummi och häftat fast tyget. Easy peasy.

Å så här blev det

Köket
Eftersom jag aldrig bara kan ta det lugnt och njuta av det jag har fortsätter givetvis förvandlingen till den perfekta båten.

Köket som jag tycker är jättefint har några minus som jag vill ändra på.

1. Diskhon är alldeles för låg, när man skall diska blir man helt knas i ryggen och man får knappt disken in under kranen. Diskhon skall höjas samt en ny nedfällbar kran skall in.

2. Mitt gasolkök är sååå fult, så det skall in ett nytt nedfällt, själva bänken som nuvarande primus står på skall höjas så att en eventuell ugn kan få plats under.

Följande 2 bilder visar hur köket ser ut idag


1. Det var svårare än jag trodde att höja upp träskivan som diskhon är nedfälld i, den var skruvad från alla håll även framsidan som var pluggad. Jag tog ur samtliga skruv (utom dom på framsidan) och det fanns inte en chans för mig att få rubbat den. Planerna ändrades, höjningen av diskhon får bli till vintern men en ny kran skall in. Det var lätt som en plätt och blev riktigt bra. Den kan inte bara fällas upp och ner utan även åt sidorna.

Jag tänkte att om jag byter kran nu så kan jag fixa gasolköket nästa månad, de va igår de och köket är redan klart, eller iallafall nästan.

Så här såg det ut innan


Och så blev det så här, jag brukar ta bort luckorna på kvällen för att det ger ett behagligt ljus inte bara när man lagar mat. Skivan som köket är nedfällt i måste lackas, sen skall det fästas ordentligt sen är det hel klart att börja brassa käk på.

Å så här kan det se ut

Tanken är nu att en ugn skall in under, den måste vara ganska liten, får se om jag hittar någon som passar.


Däckskontakterna
Efter ett oidentifierat jordfel har felsökningen börjat. Jag skall inte berätta om det just nu men idag har jag grejat på taket och tänkte visa vad jag gjort.


Dessa grymt opålitliga däckskontakter skall bort, den vänstra är helt ny och de tre andra vette gudarna när dom kommer ifrån. Vackert är det iallafall inte.



Hur som helst tog jag bort allihop och plastade igen hålen, jag skall montera dit en sån där svindyr grunka som man har på segelbåtar som ni ser på bilden under.


Ett större hål borrades, samtliga kablar kapades för att sätta på nya kabelskor med polfett och krympslang. Jag kan tillägga att både topplantern samt ankarlnternkablarna var svarta i kopparen 20cm in på kabeln och fick bytas. Skönt att se att det faktiskt har varit problem där.




Resultatet.
Det sista hålet som ni ser skall slipas, spacklas och målas.
Tittar ni noga så ser ni att den inte passar riktigt på öpphöjnaden i däcket, så gör inte det e ni snälla. Jag är skitnöjd trots att när jag rensade bort några andra kablar som inte används så tog jag nog bort jorden till topplanternan å har nu ingen aning vad det är för kabel jag kopplat in där!? Men vaffan, ja ska ju ha något att göra imorrn också:) 

Jag kan också berätta att jordfelet inte försvann på grund av detta, dock har jag isolerat det till lanternorna, dessa har fått en helt egen säkring som jag bara sätter på när jag använder dom. Fixa felet, det gör jag en dag då det regnar:)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar