Välkommen till min Storö 34 blogg

Hej!
2008 köpte jag en Storö 34 Royal Cruiser från 1978, på denna sidan kan ni läsa om mitt jobb med att renovera den.

Renovering av maskinrummet 10/11


Senaste uppdatering 10april 2011 Sjösatt, resultatet!
Längst ner i detta inlägg



Båten är på land och nu skall maskinrummet och allt därtill få en total makeover... Min data har fått en vattenchock så jag får posta från mobilen.

Goda och dåliga nyheter
dom goda nyheterna är att jag har börjat måla diverse delar och det är kul. Dom dåliga är att motorerna fortfarande sitter kvar i båten för att det var för trångt för att lyftas. Det är iof löst nu då jag har skyvit hela doghouset 60cm fram som synes på filmen.

Imorgon skall det lyftas.






Äntligen är motorerna ur och avspolade, detta skall firas med en öl tror jag minsann:-)
Värmeväxlarna isärtagna och rengjorda, dom nya O-ringarna kommer nog lagom tills dom är färdigmålade.
Toppen är inlämnad för planing, det ser ut som några av ventilerna måste bytas, vi får se.
Spridarna är också inlämnade för service.
Nu blir det att måla och tvätta motor hela dagarna, när motorn är målad är det dags att skruva på saker igen.

Toppen klar, bara att montera ihop igen.
Jag är dålig på att uppdatera men har iallafall några bilder att visa. Jag kan också säga att topplocket var i så dåligt skick att motorn förmodligen aldrig gått spec bra.
Nu är toppen nyplanad och ventilerna slipade.
Maskinrummet är tvättat för tredje gången men inte den sista, så skitigt var det.
Styrbord motor börjar fanmä bli klar:-)
Äntligen klar, fin blev den, hoppas den funkar också.
Nu är bägge motorerna nästan helt klara, babord saknar lite packningar bara och nån timmes jobb för att sätta ihop resterande delar.
Jag har börjat i maskinrummet genom att ha flyttat tanken (hängt upp den tvärs i maskinrummet), det skall målas bakom den.
Det första jag såg var en härlig gegga i botten av tanken, dieselbakterier:-( En slang kopplades i avtappningskranen i botten på tanken, vidare via en borrmaskinspump, filtret och tillbaka i tanken.
Så fick det gå runt, runt medans jag masade i botten, en del sögs ut med oljesug men det mesta löstes upp och fastnade i filtret. Det hela avslutades med vatten utan filter, jag kunde då spruta runt i tanken med vattenstrålen så det blev rent.
Jag har gjort rent där tanken satt med ståltrissa och aceton och därefter målat med en tvåkomponents grundfärg, imorrn skall det på en tvåkomponents topplack vid namn perfection från inteenational.
Kallt som det är så står jobbet i båten still, jag var där nu för att ta lite mått och planera installationen av färskvatten och luftvärmen -13C kallt som eld.

Tidigare var det ett virrvarr av slangar och det såg inte klokt ut, förhoppningsvis skall det bli bättre nu men det är svårt.
När jag planerar, gör listor eller ritningar föredrar jag exel, word eller typ photoshop men eftersom datan är kaputt blev det en pizzakartong.
Luften är ännu värre eftersom en ny defroster som går på gångvärme skall installeras, den suger luft från det utrymmet där den sitter och kan ej kopplas via sugslang och det är ett problem då jag vill ha den i maskinrummet. Jag tänkte också passa på att koppla in den på det övriga värmesystemet ombord så att jag kan värma hela båten med defrostern, den är ju trots allt på 10 000watt. Jag har också bytt spjällen som kärvade innan.
Idag har jag mest småpillat, eftersom jag skall montera vibrationsdämpare mellan axel och backslag måste jag kapa axlarna och fräsa nya spår till kilarna, detta jobbet skall lämnas bort. 
Jag har rengjort propellrar och axlar, axeltätning och smörjning har setts över och ser bra ut, dock måste jag byta slangen som håller det hela tätt. Totalt 22cm behövs, eftersom det bara såldes i meter gick det på 670kr + moms. Om någon behöver så har jag 78cm kvar. Orginalt var det 14cm på var sida men eftersom jag kapar axlarna 4cm så använder jag bara 11cm. 
Jag har också tvättat och målat spridarna som kommit tillbaka från service, en av dom läckte men öppnade vid rätt tryck så prestandamässigt blir det ingen skillnad, bara mindre söl.
När jag skulle rengöra och måla kölsvinet idag visade det sig att det var is i flera av facken, is som kommer från när jag tömde varmvattenberedaren. Hur som helst ser ni på bilden att jag fick målat (grundat) en del ändå. Förutom att måla klart ser min attgöralista ut som följer.
Måste göras innan motorerna kan sättas tillbaka.
Isolera klart
Dra slang till defrostern
Koppla bränslekran bb tank
Dra fw slang och länsslang
Koppla ankarspel för
Hämta propelleraxlar(har kapats och det har frästs nya kilspår)
Städa.
+ allt jag glömt bort förstås
Arbetet fortskrider, all färg har inte torkat än så jag måste gå varsamt fram, får se om det torkat imorrn.

Maskinrummet är nu officiellt färdigt och motorerna skall i nästa vecka
Äntligen, bägge motorerna sitter på plats och det blev sååå bra. Att rikta motorerna var svårare än jag trodde så det blir nog att ta hjälp av ett proffs med det. Det var för mörkt när jag skulle ta bild när bägge satt i men det kommer a.

När jag kopplade in elsystemet visade det sig att startmotorn inte ville dra på någon av motorerna, eftersom jag gjort elen efter det gamla systemet + elschemat i handboken blev det lite fel. Det var faktiskt fel i boken som orsakade felet, men tack vare att jag fotat och filmat allt kunde jag lätt lösa det.


Nästa steg nu är att lägga på durken så att jag kan dra slangar till vatten, läns samt diesel. Motorrumsbelysningen skall upp och kylvatten kopplas, med mycket mer.

Jag säger bara en sak: Jag har durk!!!!


Eftersom Maskinrummet nu är klart och jag bara har att starta motorerna kvar så hoppade jag idag in på en annan grej som jag har på schemat innan sjösättning, elen.


På attgöralistan står:
Fixa elfel i lanternor
Byta ut jordskena och sätt på kabelskor med krympslang
Rensa bort  kablar som inte används
Se över elschema rätta till fel
Gör en skiss över kopplingsplintarna instrumentpanel


Från början ser det ut så här
 
Och sen så här.                            Vad har jag gjort??
Nej det är inte så illa som det ser ut, här ser ni en gammal bild på hur de blå minuskablarna är klämda under skruvar, så skall det inte se ut.
Här har jag kopplat bort alla minuskablar, de blå till vänster. Minusskenan som var punktsvetsad fast är borttagen.
Som man ser på bilden så sitter all el på en plåt som är bockad i ändarna, eftersom minusskenan var svetsad i denna hade hela plåten jord och så vill jag inte ha det.
Så här ser det ut nu, den nya minusskenan är avskärmad från plåten.
Här uppe går kablar till tv-antenn, topp lanterna, ankarlanterna, solceller, vindrutetorkare, och 5st dimmade takledlampor.
Lanternkablarna var kolsvarta i kopparen så dessa byttes, kablar som jag inte riktigt vet vad dom användes till togs bort, skruven som man ser högst upp i bild gick genom trä, plast och sen en sockerbit som var kopplad till minus, det såg inte klokt ut (därav det mystiska glappet i takbelysningen).


För att göra en lång historia kort: KLART!
 Jag kunde inte låta bli att sätta in led belysning:)
 Jag glömde finskruvmejslarna så batterimätaren får jag koppla in imorgon.

Då var det dags att avsluta detta kapitlet, motorerna är klara och båten är sjösatt. Helt enkelt var det inte, kylvattenpumpen gick åt fel håll, varmvattenberedaren blev inte varm, länspumpen startade när jag skulle tömma septictanken, trimplanen fungerade inte, laddlamporna lyste inte och larmsirenen tjöt när jag drog på startmotorerna... Å jo, glömde nästan, när jag startade färskvattenpumpen för att fylla systemet gick det rätt ut i akterruffens kölsvin genom länspumpslangen, vad säger man världsklass:)

Jag kan också säga att båten är i det närmaste vibrationsfri och såå mycket tystare att jag knappt kan tro det är sant, förra årets toppfart på 18knop är slaget med 5knop, 23,17 visade gpsen, och för första gången känner jag turbon när jag gasar på. För övrigt läcker det lite olja och kylvatten från motorerna men så kommer det väl alltid att vara, betydligt mindre än i fjol är det iallafall:)

SÅ, tack för den här vintern till alla er som följt bloggen, simma lugnt, ses på havet.
ADJÖ

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar